o supporters | registrovat | přihlásit se
vyhledat rss

Jak ovlivňuje politika španělský fotbal?

ze světa neděle, 8. 10. 2017 18:20 - přejít do komentářů
Co se momentálně děje ve Španělsku...
images/clanky/jak-ovlivnuje-politika-spanelsky-fotbal-8147.jpg

Téměř každý jistě ví, co se nyní odehrává v Katalánsku, i v celém Španělsku. Desetisícové demonstrace ve většině Katalánských měst, stávky, střety s policíí, slovní potyčky. Jak se k situaci v Katalánsku staví tamní fotbalové kluby a tábory? Jak vlastně ovlivňuje politika španělský fotbal?

Situace na východě Španělska, konkrétně v Katalánsku, není úplně růžová. Je složitá a relativně nepřehledná. Katalánci (podobně jako Baskové) jsou již dlouhou dobu známí svýma separatistickýma choutkama. V posledních letech, a nyní i dnech, jsou tyto požadavky silnější než kdy jindy. Do roku 1714 bylo Katalánsko dokonce nezávislé, od té doby patří pod španělskou nadvládu. V roce 2010 navíc ústavní soud zrušil status Katalánců jako národa. Od té doby je situace čím dál víc napjatější.

Katalánsko má asi 7,5 milionů obyvatel, katalánsky hovoří asi 10 milionů lidí (mimo Katalánsko hlavně ve Francii a Andoře). Už teď se jedná svým způsobem o „stát ve státě“, Katalánsko má vlastní parlament, svátky atd., navíc patří mezi nejbohatší autonomie ve Španělsku, odhaduje se, že asi 20 % ekonomiky je v rukou Katalánců, ti mají pocit, že odvádí daleko víc, než přijímají. To se většině logicky nelíbí. V neděli (1.10. 2017) bylo uspořádané referendum s jasnou otázkou, zda se Katalánci chtějí odtrhnout, toto referendum Španělská vláda samozřejmě neuznala. Hlasování skončilo poměrně jasným vítězstvím příznivců samostatnosti, je však důležité podotknout, že účast byla ani ne 50 %. Odpůrci totiž zůstali logicky doma, účastí by nejspíš uznali legitimitu referenda. Zjistit reálné číslo separatistů, odpůrců a také lidí, kteří jsou nerozhodní, nebo se považují za Katalánce, ale nepřejí si přímo odtržení, je velmi těžké a každá strana uvádí jiné cifry. Zajímavé pak byly scény, kdy proti sobě stáli katalánští policisté s hasiči a španělská policie. Veliteli katalánské policie, který se rozhodl neplnit rozkazy „z vrchu“ teď hrozí za vlastizradu až 15 let za mřížemi. Referendum bylo provázeno násilným vyklízením volebních místností, následně potyčkami s policií. Asi 1 000 lidí bylo ošetřováno v nemocnici. Policie hlásí 400 raněných ve svých řadách. Demonstrují i příznivci vlády a státu. Jak bylo zmíněno, situace je složitá. Referenda se mimo jiné zúčastnili i obránci FC Barcelony - Gerard Piqué, známý svými prokatalánskými vyjádřeními a Sergi Roberto. Jak se tahle situace odráží ve fotbale? A co na to fanouškovské tábory?


Prošpanělští demonstranti v Barceloně


Katalánská policie odmítla plnit rozkazy z Madridu


Katalánští hasiči brání demonstranty proti těžkooděncům

Začněme největším katalánským klubem, kterým není nikdo jiný než FC Barcelona. FC Barcelona je dlouhá léta symbol Katalánska (podobně jako Bilbao v Baskicku, to dokonce zašlo tak daleko, že dlouhá léta hráli pouze s hráči Baskického původu), ve znaku má katalánskou vlajku, klub má své webové stránky v katalánštině, pravidelně „provokuje“ separatistickými hesly na zápasech, a hlavně - její fanoušci z Katalánie jsou téměř za jedno. Klub se navíc připojil k úterní generální stávce a jeho zástupci jednohlasně odsuzovali zásah policie proti demonstrantům. Na zápasech Barcy byste španělské vlajky v hledišti hledali marně, naproti tomu „Estalady“ (katalánské vlajky) jsou k vidění vždy. V 17. minutě a 14. vteřině (odkaz na 1714) se navíc pravidelně symbolicky sborově vyvolává heslo „INDEPENDENCIA“ (Nezávislost). Síla prokatalánské přítomnosti navíc narůstá s každým El Clasicem, či aspoň důležitým utkáním. Barcelona navíc v posledních letech často hrála finále královského poháru proti Baskickému soupeři (od roku 2009 čtyřikrát), pokaždé byla z obou stran vypískána španělská hymna. Jistě, ne všichni fanoušci Barcelony (zvláště ti mimokatalánští) s odtržením souhlasí, ovšem ti nejsou ani vidět, ani slyšet. 

Španělské fotbalová federace i UEFA navíc Barcelonu trestá za katalánské vlajky na utkáních, o to více se jich však objevuje. V neděli (1.10.) byl navíc vlivem okolností odehrán zápas Barcy s Las Palmas (ti mimo jiné odehráli utkání se španělskou vlajkou na dresech) bez diváků. Oficiální důvod byl, že by mohlo dojít ke střetu příznivců Katalánska a Španělska. Přesto se však jeden příznivec Independencie na stadion dostal. Barcelona nastoupila symbolicky v dresech odkazující na Katalánskou vlajku.


Je krajně nepravděpodobné, že klub i fanoušci nebudou v propagaci Katalánska i odtržení pokračovat.


Boixos Nois ještě na Nou Campu – Old School

Předminulý týden navíc hrála Barcelona v dalším Katalánské městě – Gironě. Nováček La ligy překvapil (zatím) sympatickými výkony. Co je však pro tento článek podstatné, klub Girona taktéž podporuje nezávislost Katalánska a před utkáním vyvěsil na stadion velký banner „Welcome to the Catalan Republic“. Během zápasu pak společně domácí i hostující fanoušci skandovali prokatalánská a protimadridská hesla. V úterý zastihla Katalánsko řada stávek a dalších demonstrací, Barcelonské mládežnické týmy, Béčko a Áčko netrénovaly vůbec, zaměstnanci klubu se zapojili symbolicky, na 15 minut po poledni přerušili práci. Za zavřenými dveřmi trénovala i Girona a možná trochu překvapivě Espanyol.

Stanovisko Girony a FCB se zdá býti jasné, a co méně známý Barcelonský tým, RCD Espanyol? Ačkoliv klub již svým napovídá, že bude spíše prošpanělský, i on se zapojil do stávky, byť spíše symbolicky. Všechny týmy Espanyolu trénovaly za zavřenými dveřmi. Rozdíl oproti Barce se zdá býti především ve stanovisku fanoušků. I zde najdete sem tam pár katalánských zástav, ovšem jsou v drtivé menšině oproti španělským. Už jen název „Real“ a koruna ve znaku by mohl napovědět, že tento klub „problémy dělat nebude“. Jak se zdá, každý fanoušek má vlastní názor, ale zvláště ti radikální se pokládají za Španěly, aspoň na venek to tak působí, posuďte sami.


Hráči Barcelony slaví gól před fanoušky Espanyolu

Samo sebou tahle otázka se netýká pouze katalánských klubů, ale i španělských. Španělská ultras scéna není nejznámější a není ani tak bohatá, jako ta polská, německá nebo jiná. Navenek na mě však působí dost politicky. Najdou se krajně pravicové, krajně levicové i separatistické tábory, nebo i skupiny uvnitř táborů. Na rozdíl od našich soutěží, často můžeme vidět na zápasech La ligy v kotlech národní vlajky, ale jinde naopak vlajky autonomií (Baskicko, Katalánsko, Galicie). Zvláště baskické tábory (Bilbao, Real Sociedad, Osasuna, Alavés) se zápas co zápas prezentují baskickými vlajkami (tzv. Ikurriňa). Tábory jako Real Madrid, Valencia a další se o víkendu vyjádřily poměrně jasně - byly vytáhnuty stovky španělských vlajek. Většina táborů je prošpanělsky zaměřených a jistě budou proti odtržení Katalánska. Ale najdou se i tábory, které Katalánce podpořily, o víkendu to byl tábor baskického Alavésu, nebo galícíjská La Coruňa. Alavés v kotli vytáhl pro změnu desítky Estalad. Riazor Blues (Deportivo) zas vytáhli nápis „Všechnu moc pro lidi“, doplněný o vlajku Baskicka, Galicie a Katalánska. Podpory se navíc Katalánci dočkali i ze zahraničí, podpůrné choreo jim připravili fans Olympique Marseille.


Fanoušci Realu Madrid v posledním domácím utkání s Espanyolem Barcelona


Fanoušci Valencie v posledním domácím utkání 


Riazor Blues (Deportivo La Coruňa) vyjadřuje podporu Kataláncům a Baskům


Baskický Alavés s Estaladami – Katalánskými vlajkami


Fanoušci Olympique Marseille vyjadřují podporu do Katalánska


Kapitán Barcelony Carles Puyol a Xavi s vlajkami Katalánska a Baskicka před fanoušky Bilbaa, finále poháru 2012


Známá fotografie z roku 1976, kapitáni Realu Sociedad a Athleticu Bilbao nastupují k utkání a společně drží vlajku Baskicka (a jeji novější verze)

Kauza zasahuje samozřejmě i do reprezentace. Je zajímavostí, že v Baskicku, ani Katalánsku se fotbalové reprezentaci Španělska příliš nefandí. Obě země mají dokonce vlastní reprezentace, byť hrají pouze tréninková utkání. V roce 2010, když Španělsko vyhrálo MS, část Basků a Katalánců fandila Nizozemsku. Např. V Barceloně se zápas reprezentace jako v jednom z mála velkých měst nevysílal na velkoplošné obrazovce. Po zápase, kdy Španělsko slavilo, tu byly španělské vlajky v oknech spíše výjimkou. Někteří však Španělsku fandili, spíše však proto, že hned 7 hráčů v základní sestavě „La Roja“ byli hráči Barcelony. V posledních dnech se velká kritika snáší na stopera Barcelony Gerarda Piquého, který veřejně hlasoval PRO odtržení, dále pak prohlašoval, že je Katalánec. Při příjezdu na reprezentační trénink byl místními fanoušky vypískán, a to samé se dělo přímo v zápase. U spoluhráčů a realizačního týmu našel zastání, bude však zajímavé sledovat, kam až tahle „kauza Piqué“ dojde.

Co říkáte na situaci ve Španělsku, nebo chcete-li Katalánsku a Baskicku? Patří politika na stadiony? Bude jistě zajímavé sledovat další vývoj událostí...

Autor: pm & tv



Share |
Jméno Heslo
text
  • Zbrojovka Brno chudis 13. 10. 2017, pátek, 21:20 + 0 - 0
    jinak k tematu volby: Volit nejdu a nepujdu, dokud ma muj hlas stejnou vahu, jako hlas cigana, asociala, debila, nefakcenka, apod. Proc ma mit volebni pravo nekdo, kde v zivote nesahl na hoknu, kdo dluzi na vyzivnem, kdo vychodil s bidou 8 (dnes uz tedy 9) trid ZS a meritelne je na urovni debila, ackoliv obcanku dostal, apod. Staci se podivat do Londyna - starosta muslim. A proc? Protoze jich tam do UK miliony v tichosti nakracelo. A uz jedou z kopce. Ale ten pruser zacal uz davno predtim. A u nas ho ma vyresit ,,Japonec"?
  • Zbrojovka Brno chudis 13. 10. 2017, pátek, 21:09 + 0 - 0
    Kyby: bavíme se o záležitosti starší jak 20 let. Z mého pohledu a mé paměti se u vás objevila skupina našich a po menších či větších diskuzích ste šli pali. Že ste se objevili v sektoru hostí už si nevybavuju. Ale máš recht, že ,,družba" skončila skoro v zápětí, poté, co si pár ožralých baníkovců přišla přeměřovat pinďoury do kotle Brna. Tou dobou umřel i krásný chorál Zbrojovka a Baník, pražských kurev zánik
  • FC Baník Ostrava FRmarkEE 13. 10. 2017, pátek, 16:55 + 0 - 0
    John : však jasně :) mě se taky nelíbí a jakkoliv se cypu ze svazu nezastávám ;) ... ono ,že dali lidem na výběr je sice hezké ,ale horší je ,že oba ty loga měli jen lva. S tím ,že to druhé bylo ještě otřesnější... někde jsem četl ,že státní znak na dresech není kvůli boji s padělky. Bohužel už to nemůžu najít. Ale je to obdobné jako s hokejem... https://sport.lidovky.cz/jako-ve-fotbale-hokejovy-svaz-zvazuje-odstranit-statni-znak-z-dresu-1gy-/hokej.aspx?c=A131008_161931_ln-sport-hokej_vrb
  • FC Slovan Liberec mira 13. 10. 2017, pátek, 16:13 + 0 - 0
    https://youtu.be/YcWvqfiA-Yc Tohle je top....
  • FC Baník Ostrava Kyby 13. 10. 2017, pátek, 11:54 + 0 - 0
    S tím znekem máte pravdu, já bych to na sebe neoblékl, ještě že mám jeden starý dres...
  • SK Slavia Praha Cepin 13. 10. 2017, pátek, 09:06 + 0 - 0
    na tom znaku je krásně vidět, jaká je píčovina mít jako hlavní symbol něco jinýho, než symbol státní (v případě dresů ve sportu je podle mě jediný opravdu správný skutečně Velký státní znak, pokud tam nebude klasicky vlajka). Nějakej posranej svaz, kterej se každou chvíli jmenuje jinak, by měl být tak možná někde na fuseklích, maximálně na rukávu
  • Zbrojovka Brno John77 13. 10. 2017, pátek, 08:32 + 0 - 0
    FrmarkEE je rozdíl mezi znakem svazu a neužitím znaku státu na dresech ;-)
  • FC Baník Ostrava FRmarkEE 13. 10. 2017, pátek, 08:03 + 0 - 0
    něco málo k tomu logu.... https://sport.aktualne.cz/fotbal/fanousci-vybrali-nove-logo-pro-cmfs-i-reprezentaci/r~i:article:677399/
  • FC Baník Ostrava Mat1922 12. 10. 2017, čtvrtek, 22:39 + 0 - 0
    capek,carcass,tom h:dobra volba.capek:ja bych se tady nezapojil do tehle diskuze,ale kdyz nj2 vycita brnakovi okamuru,tak co te napadne?ze je volic zaprodancu nebo slunickar.a o tom strejdovi mi to uniklo..jen aby to nebyl strejda Andrej:-)
  • FC Baník Ostrava capekpico 12. 10. 2017, čtvrtek, 13:18 + 0 - 0
    carcass: to koukám, první věc v čem jsme se my dva shodli, taky mi zůstali ti tři. Mat: vždyť ten sešívaný mamlas nj2 ještě volit nemůže, chodí na slavii se strejdou přeci.
  • Slezský FC Opava carcass 12. 10. 2017, čtvrtek, 12:53 + 0 - 0
    reálně existují jen 3 slušné možnosti koho volit - Realité, Svobodní a SPD. Z těch 3 jsem si už dříve vybral Realisty, ale hodit to Okamurovi je také dobrá volba, bo je třeba přiložit pod kotel
  • Zbrojovka Brno Tom H 12. 10. 2017, čtvrtek, 12:21 + 0 - 0
    Mám to úplně stejně, taky jsem k volbám nechodil, ale letos to tam tomu Okamurovi buchnu. Co jiného dělat, když všichni ostatní haji spíš zájmy iluminátů z Bruselu.
  • FC Baník Ostrava Mat1922 12. 10. 2017, čtvrtek, 11:33 + 0 - 0
    NJ2:takze ty jsi vlastenec a ja ne?:-D Mozna volis stranu kde je v cele moravsky prazak a nevadi ti to.Mas deti?Okamuru voli lide ze znamych duvodu.Volby jsem mel vzdy u riti,ale letos jdu.Nemuzu za to,ze polovicni japonec ma vic rozumu nez vetsina "vlasteneckych" politiku narozenych v nasi republice.
  • Slezský FC Opava carcass 12. 10. 2017, čtvrtek, 11:00 + 0 - 0
    co se do médií nedostalo http://www.dailymail.co.uk/news/article-4958848/Thousands-football-fans-march-against-terror-London.html
  • FC Baník Ostrava Harry79 12. 10. 2017, čtvrtek, 06:52 + 0 - 0
    Kony: Souhlas !!!
  • FC Spartak Trnava Kony S-U 11. 10. 2017, středa, 22:34 + 4 - 0
    Repre ČR fandím, ač sa cítím býti hlavně Valachem teda Moravanem, bo za ňu aj ogaři z Moravy hraju, stejně tak jak Katalanec Pique za tu Španělska. Dres se zmrzačeným lvem sa mi taky nelíbí, soupeři proto ale fandit nebudu, vezmu si na sebe ten se starým znakem a budu věřit, že sa třeba časem tento vrátí, nebo svaz přijde s nějakým "normálním" (třeba balon s vlajkou, že?). Separatista nejsu a ani nebudu, i když právo na sebeurčení bych "téměř" nikdy nikomu, pokud má tuto potřebu, neupíral. John77 to napsal "politicky" tak jak to cítím i já. Za mne: Čechy, Morava, Slezsko to je naše Česko! Vždycky sa najde nejaký rypák co hledá rozdíly a má šovinistické kecy ... a převážně je to většinou na trase Praha - Brno ;-)
  • SK Sigma Olomouc Tomaas11 11. 10. 2017, středa, 20:11 + 2 - 0
    Hannibal: S tím znakem mě to taky sere, ale důvod fandit soupeři to rozhodně není. A u nás v Olomouci tedy neznám člověka, kdo by reprezentaci nefandil, naopak, téměř pokaždé (až na Kanadu 2013) bylo vyprodáno a zájem byl velký. A že plno lidí z Moravy reprezentace nezajímá? To je možné, ale taky bych si troufl tvrdit, že se jí tu fandí paradoxně víc, než v Čechách. Např. na loňský přátelák s Dánskem v MB prý měla Morava dokonce větší zastoupení v už tak bídné návštěvě. Takže mluv za sebe. A že Moraváci chce obnovit zřízení zemské? Zatím jsem to četl jen od tebe...
  • Zbrojovka Brno Torino FC!!! 11. 10. 2017, středa, 17:33 + 0 - 0
    Tohle téma bude vždy rozdělovat ☺. Osobně souhlasím s Johnem77 👍, Hannibalem1913 👍 a také s Matem 👍 !!! Rozdíly tu jsou 😁, kdyby tomu tak nebylo 😉, nebyla by rivalita 😎. Pokud to neskončí občanskou válkou 😎, tak je to v poho 😉. Repre je mi samozřejmě také u zadele 😁, no a dres s lvíčkem 😁 !? To není můj znak ☺,můj znak je i Morava ✌ a Slezsko ✌. Když ale půjde do tuhého 😎 (snad nikdy 😎😎😎!!!), tak jsem Čechoslovák 😉 !!! V tom je vše 😁.
  • SK Slavia Praha nevimjmeno2 11. 10. 2017, středa, 17:12 + 0 - 0
    Mat1922: Já se za vlastence považuji, takže jsem nikdy nevolil a nebudu volit moravského-japonce nebo bolševického slováka.
  • SK Slavia Praha Cepin 11. 10. 2017, středa, 16:36 + 0 - 0
    Vše co bylo po Sumeru je sračka nebo mýtus, tak nevím, co tu řešíte za píčoviny ;)
  • FC Baník Ostrava Mat1922 11. 10. 2017, středa, 15:13 + 0 - 0
    wawe48:tak sesivka hodila slovo vlastenec do uvozovek a ja taky.A uprimne,zatim je pro mne vetsi vlastenec nez vetsina "politiku" a volicu(dle volebnich pruzkumu..ano nejsou pravdive).Pokud sve sliby nedodrzi a zkurvi se,to je jiny pribeh.A vy si tam volte treba generalisima Pattona.
  • Zbrojovka Brno Hannibal1913 11. 10. 2017, středa, 14:55 + 0 - 0
    Tomaas11: Nevím, jak je tomu u Vás v Olomócu, ale v Brně je většině lidí nějaká reprezentace čech úplně u prdele. Člověka akorát naserou ty reprezentační pauzy, kdy nehraje flinta... Zvlášť po tom, co nemá ve znaku ani velký státní znak, ale pouze českého lva.
  • FC Baník Ostrava Kyby 11. 10. 2017, středa, 09:42 + 1 - 0
    CHUDIS: šli jsme dobrovolně a sami do sektoru hostů, bo jsme nechtěli s tou šaškárnou mít nic společného. S náma šlo i několik jedinců z Brna (jména tu psát nebudu, ale mohl bych), kteří se za tu stupiditu styděli!!! Nikdo nám neřekl ani křivé slovo, což je logické, bo jsme v té době měli ještě jakousi družbu, která skončila až o 1-2 roky později. Kdyby jste na tom repre udělali dvěma hlavním postavám FCB (v té době) to, co píšeš, družba by padla do 20 minut!!!
  • FK Viktoria Plzeň wawe48 11. 10. 2017, středa, 07:47 + 0 - 0
    Mat1922 To snad ani nemůžeš myslet vážně spojení Okamura a vlastenec :D :D :D
  • Zbrojovka Brno John77 10. 10. 2017, úterý, 23:17 + 1 - 0
    nevimjmeno2 stejnou rétoriku jako ty by hnedle mohli použít Kastilci (Španělé) vůči Kataláncům. Já nikdy neřekl, že Morava nebyla jednou ze zemí Koruny české, to však neznamená, že byla součástí Čech a v některých obdobích měla i jiného panovníka, než Čechy. Tvrzení, jak jsme malí a byli bychom ještě menší je irelevantní. Rakousko je menší země a má jen 8.mil obyvatel a jsou spolkovou republikou ;-) Jak už jsem uvedl, většina Moravanů chce obnovu zemského zřízení a respektování historických zemí. To jen hysteričtí centralisté z toho mají pupínky. Proto si také udělali 14 pidikrajů bez větších pravomocí, aby se jim to z Práglu lépe ovládalo. Jinak děkuji za sondu mých voličských preferencí, vidím, že jsi zdatný odborník. Dokud bude reprezentace pouze reprezentací Čech, tak to plno lidí na Moravě zajímat nebude.
  • SK Sigma Olomouc Tomaas11 10. 10. 2017, úterý, 22:34 + 0 - 0
    Jako Moravák naprosto souhlasím s nevimjmeno2: jsme už tak malá a poměrně bezvýznamná země, tak nechápu, proč naší zemi ještě dělit, byť jen symbolicky. Já i mojí sousedi máme jiné starosti, než jestli jsme samostatná federace, nebo ne. "Exoti" s českou vlajkou na zápase české reprezentace, kdo by to čekal. :D
  • FC Baník Ostrava Mat1922 10. 10. 2017, úterý, 22:20 + 1 - 0
    NJ2(Novy Jouda2):radsi budu volit Okamuru,ktery je vetsi "vlastenec" nez ty.Tebe tipuju na dalsiho prazskeho volice hnuti ANO,mozna v te koblize budes mit i marmeladu.Pak vam jde jeste dobre ODS a Jara Cimrman lezici,spici,močící..knize Khachl.A odlisneho mame opravdu hodne.Pokracovani priste.
  • SK Slavia Praha nevimjmeno2 10. 10. 2017, úterý, 22:03 + 0 - 0
    exoti...proč teda mluvíš česky ty kriple?
  • Zbrojovka Brno chudis 10. 10. 2017, úterý, 21:31 + 0 - 1
    Kyby: vykopání, vyhnání, vyprovozeni, odpakováni...byli ste tam cca 4 jediní exoti s českou flagou, tak co se divit. Tomaas11: to netuším, musiš se ptát zúčastněných. Já fandil Finsku a repre je mi u prdele
  • Zbrojovka Brno Torino FC!!! 10. 10. 2017, úterý, 20:44 + 0 - 0
    Dlouho jsem tu nebyl a koukám, že se tu či tady řeší pěkné ....... Doporučil bych se kouknout na státní znak, hodit oko na internet a bude vše trochu jasnější. Komentáře některých snad ani nemá cenu komentovat. Každý to vidíme jinak.
  • SK Slavia Praha nevimjmeno2 10. 10. 2017, úterý, 20:27 + 0 - 0
    John77: To že jste po 700 let (ne 1000 jak uvádíš) měli vlastní zemský sněm z vás nikdy nedělalo samostatnou zem. Pořád jste patřily pod Korunu Českou ty "vlastenče". Tipuji tě na dalšího voliče moravského-japonce z SPD. Ještě nám prosím vysvětli logiku, proč tak malou zemi jako je ČR dělit na zasranou federaci a na menší spolky. Češi a Moravané mají více společného než odlišného a v době EU bychom se měli držet ještě více.
  • FC Baník Ostrava Kyby 10. 10. 2017, úterý, 17:47 + 0 - 0
    TOMAAS11: Na to neumím odpovědět. I tehdy nás jelo vždy jen pár kousků s FCB...je fakt, že jsem teď pár let repre docela flákal a asi se to u mě ani moc nezlepší. No ikdyž včera jsme se vrátili z Baku :-)
  • SK Sigma Olomouc Tomaas11 10. 10. 2017, úterý, 16:22 + 0 - 0
    Cepin: Tak tak, podle mě do pár let padne i tenhle velmi zajímavý zvyk. V dnešním fotbale je to skutečná rarita a je obdivuhodné, že i přes tak malý výběr mají docela kvalitní tým. Kyby: Mohu se zeptat, kdy asi tak padla aktivní podpora repre? Pokud jsi jel do Brna na reprezentaci, tak určitě ne sedět na hlavní, ptám se pro zajímavost.
  • FC Baník Ostrava Kyby 10. 10. 2017, úterý, 10:39 + 2 - 0
    CHUDIS: Jsou vykopáni??? Co ty jsi za debila, že si vymýšlíš takové hovna? A než začneš zase lhát, tak bych tě rád upozornil, že jsem tu vlajku Frenštát Fans věšel já...
  • SK Slavia Praha Cepin 10. 10. 2017, úterý, 10:25 + 0 - 0
    k Bilbau - http://www.eurofotbal.cz/kluby/spanelsko/athletic-bilbao/soupiska/ ono to dřív tak bylo, už se to samozřejmě zvolňuje "Klub je známý tím, že přivádí hráče pocházející pouze z Baskicka. Poslední dobou je toto pravidlo trochu uvolněnější a postačí, když hráč má baskický původ nebo již za nějaký baskický tým hrál." takže je otázka, jak dlouho to ještě vydrží.
  • SK Sigma Olomouc Tomaas11 10. 10. 2017, úterý, 08:58 + 0 - 0
    carcass to podal dost radikálně, ale....podle mě máme daleko větší starosti, než jestli je Morava oficiálně uznaná oficiálně jako národ, nebo ne. A fandit kvuli tomu soupeři by mě nenepadlo. :D
  • Zbrojovka Brno Doyle 10. 10. 2017, úterý, 00:38 + 0 - 0
    Carcass tohle byl hodně zakomplexovaný příspěvek...
  • Slezský FC Opava carcass 9. 10. 2017, pondělí, 23:15 + 0 - 0
    jebat celou Moravu, to je jen záležitost pár zakomplexovaných brnáků. Tady ve Slezsku má ten nesmysl podporu asi jako kvóty na migranty...:-). Srovnávat identitu Moravy s Chorvatskem může fakt jen hodně vymaštěná palice. Kontrolní otázka - jaké bude hlavní město Moravy? Zakomplexované Brno?
  • SK Sigma Olomouc Tomaas11 9. 10. 2017, pondělí, 22:33 + 0 - 0
    John77: Díky za vysvětlení, mezi ty starší určitě nepatřím a nepopírám ani moravskou identitu. Jen jsem 90. léta nezažil. A stále bych rád znal odpověď na svůj dotaz, kolik z těch, co to řvali se pak radovali z úspěchů repre?
  • Zbrojovka Brno John77 9. 10. 2017, pondělí, 22:08 + 2 - 1
    Tomaas11: Nevím, jestli jsi tak mladý, nebo máš zcela nedostatečné znalosti o historii své země. Morava byla po tisíc let samostatnou zemí, která byla s Čechami spojena jen osobou panovníka, měla vlastní sněm, vlastní zemské desky. Tvojí optikou by nemělo například ani Chorvatsko nárok na samostatnost, neboť od roku 1091 bylo spojeno s Uherskem a nemělo již svého krále. Palacký i Havlíček uznávali moravský národ a té slovanské řeči, kterou se na Moravě mluvilo se za jejich doby říkalo moravština ;-), pak sem dojeli čeští obrozenci a přesvědčovali, že vzhledem k hrozící germanizaci je třeba se semknout, jak to dopadlo vidíme dnes. Jinak v devadesátých letech byl na Flintě jeden z častých pokřiků "Velká Morava, zku.vený Čechy". Ta strana v devadesátých letech nebyli Sládkovi republikání nýbrž HZD-SMS. Snahou většiny Moravanů je samosprávnost Moravy a členění republiky na historické země, nikoliv samostatnost.
  • SK Sigma Olomouc Tomaas11 9. 10. 2017, pondělí, 21:52 + 1 - 0
    chudis: Musím se zeptat znovu, kolik tehdy přítomných fandilo o rok později České republice ve Finále EURA a o 8 let později žili Eurem z Portugalska?
  • Zbrojovka Brno chudis 9. 10. 2017, pondělí, 21:17 + 0 - 0
    to Finsko bylo super, výhra 4:1, ale domácí byli Fini. Sice přišlo jen něco okolo 7.500 diváků, kotli vévodil transparent ,Se Sovětským svazem na věčné časy" Žádná česká vlajka nevisí, fandí se jen René Wagnerovi a proti Práglu. Asi v 15. minutě přijela skupinka fans Baníku z Frenštátu a vyvěšují baníkovsko-českou flagu Fans Frenštát. Nachávají se v klidu, dokud nezačnou fandit Čechům a jsou vykopáni. Ale v Brně byl výbornej i zápas s Egyptem v roce 90 :-))
  • SK Sigma Olomouc Tomaas11 9. 10. 2017, pondělí, 21:08 + 0 - 0
    Oberschleiser: Tím pádem mi příjde docela hloupé fandit soupeři, když jde o blbou autonomii (mimochodem, nebyli to tehdy Sládkovi Republikáni? :) ) Co se týče toho Bilbaa, mám dojem, že od toho striktního hraní pouze s Basky nedávno upustili, ale jistý si nejsem.
  • bez klubu FRITZL 9. 10. 2017, pondělí, 19:57 + 0 - 0
    dave.fsp to shrnul pekne.Separatistum urcite "pomohl" zasah spanelske policie a spanelsky kral tomu nasadil korunu.Ta nesnasenlivost je tam zrejma z obou stran a asi se to neupeklo ze dne na den.
  • Zbrojovka Brno Tom H 9. 10. 2017, pondělí, 18:02 + 0 - 0
    Od té "ostudy" s Finskem se v Brně žádný repre zápas už radši nehrál :D ... je to už přes 20 roků což je celkem mazec na druhé největší město v ČR :D
  • SK Slavia Praha dave.fsp 9. 10. 2017, pondělí, 17:37 + 0 - 0
    @:Oberschlesier: Athletic si taky nezakládá na nějakém rasovém profilu, ale jde především o lokální patriotismus, což Williams - pokud jsi myslel jeho -, alespoň podle údajů z Transfermarktu splňuje, když je narozen dokonce přímo v Bilbau. https://www.transfermarkt.com/inaki-williams/profil/spieler/255508
  • SK Slavia Praha dave.fsp 9. 10. 2017, pondělí, 17:32 + 0 - 0
    Tomaas11: Klídek, já taky odpovídal Fritzlovi, ne na článek samotný, tam je to napsáno podle mne správně poměrně neutrálně.;-) Ano, poslední dva dny je to zas naopak díky pro-španělským demonstracím, však i na tom je dobře vidět, že si nelze na takovou věc udělat obrázek z médií. A že přijelo hodně lidí mimo Barcelonu a Katalánsko je logické, nicméně jsem včera ve městě byl a Katalánci určitě v menšině nebyli. Sám na to ani jednoznačný názor nemám a žádné řešení nebude výhra pro všechny.
  • FC Baník Ostrava Oberschlesier 9. 10. 2017, pondělí, 16:50 + 0 - 0
    A s tím Bilbaem už to taky asi tak žhavé nebude, když tam mají i nějakého černocha, ten moc Baska nepřipomíná.
  • FC Baník Ostrava Oberschlesier 9. 10. 2017, pondělí, 16:35 + 0 - 0
    Tak ono ani na tom počátku 90.let nešlo o nějakou samostatnou Moravu, ale spíš o zemské dělení ve stylu Německa nebo o trojfederaci Čechy-Morava+Slezsko-Slovensko, což se samozřejmě rozpadem Československa nemohlo uskutečnit. V pozdějších letech ty snahy úplně vymizeli a dneska už jenom zůstala ta malá skupinka ze strany Moravané. Jinak myslím, že hlavní podporu měli tenkrát hlavně v Brně a na Jižní Moravě, u nás ve Slezsku nebo na Severní Moravě to nijak moc úspěch nemělo. Konec konců si to můžete přečíst na netu ta strana co to prosazovala měla 10% ve volbách v roce 1990.
  • SK Sigma Olomouc Tomaas11 9. 10. 2017, pondělí, 15:51 + 0 - 0
    Nevimjmeno2: Souhlas, ale já osobně jsem nikdy nezaznamenal člověka, který by předemnou někdy seriozně vyslovil myšlenku samostatné Moravy. O straně Moravané vím, ale vážně jsem je nikdy nebral a snad nejsem jediný. Je to naprostý nesmysl. DAVE.FSP: Ano, v článku taky není přímo napsáno, že VŠICHNI katalánci chtějí nezávislost. Přesná čísla jsou opravdu velmi těžko zjistitelná, podle mě a toho, co jsem se dočetl mají zastánci mírnou převahu. A hlavně u fanoušků FC Barcelony je to zřejmé. A pokud se bavíme o médiích, naopak v posledních dnech jsem zaznamenal spíše obrat a to vysílání proŠpanělských demonstrací. Ano, ty poslední jsou hodně početné, ale také z ostatních španělských měst byly vyslány autobusy zdarma. Názor si musí udělat každý sám.
  • SK Slavia Praha dave.fsp 9. 10. 2017, pondělí, 11:58 + 0 - 0
    Jen okrajová poznámka k článku: Nevím, zda se něco nezměnilo, ale podle mne Bilbao stále hraje jen s rodilými Basky v sestavě.
  • SK Slavia Praha dave.fsp 9. 10. 2017, pondělí, 11:56 + 0 - 0
    @Fritzl: ono to tak jednoznačné není, že by drtivá většina Katalánců měla jasno. Dlouhá léta je dle průzkumů podíl pro a proti nezávislosti kolem poloviny obyvatel na jedné a druhé straně, chvíli to vypadá, že je více jedné skupiny, pak zas naopak. V posledních dnes se možná více prostoru v médiích věnovalo zastáncům nezávislosti už kvůli tomu, jak probíhalo referendum, ale není to nic jednoduchého, do čeho by se dalo proniknout na základě pár článků z internetu. Třeba včerejší manifestace za jednotné Španělsko byla minimálně v Barceloně počtem přítomných velmi působivá, byť sem přijelo samozřejmě i dost lidí z oblastí mimo Katalánsko.
  • SK Slavia Praha nevimjmeno2 9. 10. 2017, pondělí, 01:08 + 0 - 0
    No raději rovnou napíšu co mám na srdci, než se někdo bude ptát: Katalánsko je silný a historický stát, jejich nenávist ke Španělsku je též historická. Asi nejdůležitější informace je, že je to velice ekonomicky silný region. Morava je známá jedině z Velkomoravské říše. Byla to doma, kdy se státy sotva formovaly a z logiky věci by nezávislost mohl chtít Wessex, Sussex, Mercie... Morava navíc z úspěchů Království Českého jen čerpala, samostatně by byla leda pod Uhry. I přesto Morava zaspala průmyslovou revoluci a statisíce odcházeli do USA, Rakouska, JA. Navíc Katalánsko ne pro Evropské, což je o Moravě říct nedá a samotná Morava mimo EU? To bude HDP jako v Kosovu :D
  • SK Slavia Praha nevimjmeno2 9. 10. 2017, pondělí, 00:42 + 0 - 0
    U Katalánska se to dá chápat, ale Morava? No stačí se podívat na stránku Moravané, průměrné IQ jako u obyvatel Chánova.
  • SK Sigma Olomouc Tomaas11 8. 10. 2017, neděle, 21:23 + 1 - 0
    Hodně zajímavé, ale zajímalo by mě, kolik těch, co fandili Finům o rok později slavilo stříbro z Anglie, nebo v 2004 let bronz z Portugalska.
  • FC Baník Ostrava Oberschlesier 8. 10. 2017, neděle, 21:21 + 0 - 0
    Už jsem to našel byl to přátelák ČR-Finsko v roce 1995. S těmi moravskými vlajkami jsem to přestřelil to v té době asi moc lidi nemělo, ale to že část hlavně Brna fandila proti ČR je pravda.Víc by musel doplnit někdo kdo tu dobu zažil. Samozřejmě se to dá těžko porovnávat s tím co je teď ve Španělsku nebo na stadionech v jiných tradičně separatistických regionech jinde v Evropě.
  • bez klubu FRITZL 8. 10. 2017, neděle, 20:46 + 0 - 0
    Tak urcite...Moravsti separatiste byli a porad jsou,pokud porad jeste jsou,k smichu.To rikam taky jako rozeny Hanak....Jo a na repre v Brne s Finskem jsem byl,ovsem na zapase CSSR:Finsko 3:0 asi v r.1986(?).Moc si toho nepamatuju,bylo me asi 8 let.Snad jen 30000 divaku a hattrick P.Janecky co pak skoncil jako bezdomek...Jakykoli naznak separace a odporu tenkrat byl jaksi tabu...)))
  • SK Sigma Olomouc Tomaas11 8. 10. 2017, neděle, 20:29 + 0 - 0
    *ač, a ještě jinak, prostě za svou vlast považuji Česko, nikoli pouze Moravu :)
  • SK Sigma Olomouc Tomaas11 8. 10. 2017, neděle, 20:09 + 0 - 0
    Oberschleiser: To vážně? :) Velmi zajímavé, ale zároveň pro mě nepochopitelné, až rozený Hanák mám Moravu moc rád, nedokážu si představit, že by se tu podobná kampaň měla rozjet, navíc se považuji za Čecha (tady možná dojde k nepochopení pojmu), nikoli Moraváka v národnostním slova smyslu. FRITZL: Ano, bohužel to tak vypadá, ačkoli bych byl opatrný s tou "Drtivou většinou", ono to asi tak jednoznačné asi nebude, byť zastánců odtržení bude asi o něco více.
  • bez klubu FRITZL 8. 10. 2017, neděle, 19:48 + 0 - 0
    Nevim proc.ale v pripade Katalanska me jejich samostatnost na rozdil od jinych dava smysl.Az tolik do toho nevidim,ale drtiva vetsina Katalancu v tom ma asi jasno...Proste patova situace podobne jako na Donbase
  • FC Baník Ostrava Oberschlesier 8. 10. 2017, neděle, 19:48 + 0 - 0
    Solidní shrnutí pro neznalé celkem nepřehledné situace ve Španělsku. Podobná situace byla u nás, i když samozřejmě v menším měřítku, v první polovině 90. let kdy se volalo po samosprávě Moravy a Slezska ne? Někde v nějakém starém zinu jsem četl o zápasu reprezentace v Brně, v té době, kde viseli moravské vlajky a většina stadionu fandila hostujícímu myslím že Finsku, možná tu bude i nějaký pamětník toho zápasu?
  • Zbrojovka Brno cheers118 8. 10. 2017, neděle, 18:38 + 0 - 0
    Diky za zajimave shrnuti tamni situace. Mozna bych doplnil s temi vlajkami u nas, ze treba my mame vyvesenou aspon jednu vlajku Moravy skoro na kazdem zapase. Parkrat jsem nejakou videl i u Sigmy...
clbanner



Videa

Všechno nejlepší - Baníčku 95 Let


další videa >
Blog fanoušků & Špionáž
Blog fanoušků: Hajduk Split ... 6. 10. 2017, pátek, 10:20

Blog fanoušků: Hajduk Split ...


Blog fanoušků: derby o vládc... 19. 9. 2017, úterý, 10:50

Blog fanoušků: derby o vládc...


Blog fanoušků: HC Sparta Pra... 7. 9. 2017, čtvrtek, 18:51

Blog fanoušků: HC Sparta Pra...

další články >
Odkazy z jiných webů
 Pecka! Předzápasopvý trénink Ajaxu v naprostém fanatizmu... včera, 10:08

Pecka! Předzápasopvý trénink Ajaxu v naprostém fanatizmu...


BH Fanaticos vyhlásili válku Bosenskému fotbalovému svazu 14. 10. 2017, sobota, 13:36

BH Fanaticos vyhlásili válku Bosenskému fotbalovému svazu


Choreo hradeckých zabralo! Dobrý den, kozy ven! A nejen kozy... 13. 10. 2017, pátek, 21:52

Choreo hradeckých zabralo! Dobrý den, kozy ven! A nejen kozy...

další odkazy >
Nejčtěnější články měsíce
Vyjádření Tribuny Sever k me... 28. 9. 2017, čtvrtek, 19:08

Vyjádření Tribuny Sever k me...


FotoReport: FK Dukla Praha -... 2. 10. 2017, pondělí, 13:10

FotoReport: FK Dukla Praha -...


Blog fanoušků: Hajduk Split ... 6. 10. 2017, pátek, 10:20

Blog fanoušků: Hajduk Split ...

Komentáře
včera, 21:12 - pepky
sigma no comment...k chacharum...
včera, 15:54 - Kyby
Já teda nevím, co bylo slyšet ...
včera, 14:54 - s77
To jsou tady stránky pro všech...
včera, 14:49 - M_L
Já se rozčiluju primárně proto...
včera, 14:44 - s77
Olomoučáku, co se rozčiluješ.....
všechny komentáře >
Diskuse
14. 10. 2017, sobota, 21:35 - supporters.cz
Dobrý den, tipovačku jsme byli nuceni &u
9. 10. 2017, pondělí, 20:24 - wawe48
Marsellus Wallace: Posílal jsem i email
9. 10. 2017, pondělí, 15:06 - Marsellus Wallace
Bude se tipovačka někdy vyhodnocovat? Nerad byc
30. 9. 2017, sobota, 14:06 - sigmicka
Tak děláte si prdel ne ? Tipování na kolo uzavřeno
24. 9. 2017, neděle, 21:56 - wawe48
Jak to bude s výhrou v tipovačce za minu
celá diskuze >
clbanner
Speciály




Sledovat @supporters_cz
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace