o supporters | registrovat | přihlásit se
vyhledat rss
z domova ze světa foto reporty groundhopping blog rozhovory hooligans video

Když basketbal není jen o basketbalu

ze světa sobota, 04.02.2017 - přejít do komentářů
Crvenza Zvezda proti všem, aneb Delije vs. Euroliga, Galatasaray a Chorvati
/titleImg/kdyz-basketbal-neni-jen-basketbal/1/7851.jpg?width=570

V utkání 20. kola základní části basketbalové Euroligy nastoupila ve čtvrtek 26. ledna Crvena Zvezda k utkání proti Panathinaikosu Atény. Bělehradský tým zvítězil 72 ku 66, nicméně zajímavější než dění na palubovce bylo to na tribunách.

Dle oficiálních údajů sledovalo utkání v Hale Aleksandra Nikoliće – ještě před rokem nesla název Pionir – 6 387 diváků. Žádným překvapením jistě nebyla přítomnost fanoušků Olympiakosu Pireus mezi domácími. Vzhledem k dlouholeté družbě Delije a aténských Gate 7 se skupinky Řeků objevují na zápasech Zvezdy pravidelně, tím spíše když jde o utkání s jejich úhlavními rivaly.

Taktéž již tradiční záležitostí bylo přehlušení oficiální hymny Euroligy při předzápasovém nástupu obou týmů (video na konci článku). Tímto způsobem příznivci Zvezdy dávají najevo svou nevoli vůči představitelům nejvyšší evropské basketbalové soutěže. Děje se tak zhruba již dva roky při každém zápase Zvezdy v Eurolize a původ je třeba hledat v tragickém incidentu z roku 2014.

Vražda fanouška, provokace Turků a trest od Euroligy

Koncem listopadu 2014 zavítala Zvezda v rámci Euroligy na půdu tureckého Galatasaraye. Na tento vysoce rizikový zápas se ze Srbska vydalo podpořit svůj tým několik stovek fanoušků, většina z nich se však na stadion vůbec nedostala. Dle vyjádření srbské strany měl istanbulský klub porušit dohodu o předzápasovém prodeji lístků na pokladnách haly, a před ní tak zůstalo asi 400 Srbů. Ti se následně – ne bez vlastního přičinění – dostali do konfliktu s pořadateli a policií, došlo také k útokům na domácí fanoušky. Na červenobílé poté zaútočila veliká skupina tureckých chuligánů pyrotechnikou, kameny a nejrůznějšími zbraněmi. Pětadvacetiletý Marko Ivković byl při jedné z potyček v okolí stadionu bodnut do hrudi a po převozu do nemocnice a několikahodinové operaci na následky zranění zemřel.

Vlajka s podobiznou Marka Ivkoviće doplněná heslem: "Marko Ivković navždy s námi."

Ačkoliv samotné úmrtí fanouška bylo obrovskou tragédií, další nešťastné události následovaly. Prohlášení kouče Galatasaraye, že fanoušci Zvezdy jsou teroristé, narušení pietní minuty ticha za zesnulého, která se držela před zápasem Galatasaraye s Besiktasem, hanebné transparenty několika členů skupiny UltrAslan (viz. foto níže) a další podobné incidenty většího či menšího významu, to vše jen prohloubilo již tak výraznou nevraživost mezi oběma národy. Pomyslnou třešničkou na dortu však z pohledu klubu a jeho fanoušků bylo rozhodnutí disciplinárních orgánů Euroligy. Ty se rozhodly za nepokoje v Istanbulu potrestat vedle Galatasaraye i Crvenou Zvezdu. Konkrétně měl srbský klub zaplatit pokutu 50 000 eur a odehrát jedno následující utkání bez přítomnosti diváků.

Někteří fanoušci Galatasaraye pojali vraždu jako důvod k hrdosti a ptali se, kdo je další na řadě

Vedení Zvezdy se proti trestu odvolalo a ten byl nakonec snížen na pokutu 30 000 eur. Zástupce klubu ani jeho příznivce si však činovníci Euroligy neusmířili, neboť srbská strana jako jednoznačného viníka vnímá Galatasaray, jenž měl porušit již zmíněnou dohodu o prodeji lístků, a především turecké úřady, které i přes mnohá předchozí varování nedokázaly zajistit bezpečnost hostujících fanoušků.

Z pohledu Srbů pak až tragikomicky působí fakt, že nejvyšší basketbalová soutěž starého kontinentu nese oficiální název Turkish Airlines EuroLeague. Za nepokoje, které z pohledu Srbů vyprovokoval svými kroky turecký Galatasaray, tak byli Srbové potrestáni orgány soutěže, jejímž titulárním sponzorem jsou turecké státní aerolinky. Ty sice nesponzorují žádný basketbalový klub Euroligy, nicméně patří mimo jiné i mezi hlavní sponzory fotbalového Galatasaraye, jehož zápasy pravděpodobně navštěvoval také vrah Marka Ivkoviće. Ten si nyní odpykává trest odnětí svobody 25 let.

Provokace ze strany Delije a vztahy s Chorvaty

Vraťme se nyní k nedávnému zápasu, neboť i tomu se podařilo výrazně rozvířit vody etnické nesnášenlivosti. Během utkání se v kotli domácích objevily dva prapory, které vzbudily bouřlivé reakce především v sousedním Chorvatsku. Na menší vlajce byl přes srbskou trikoloru vyveden nápis Vukovar. Na větší sektorové plachtě byl přes srbský symbol čtyř písmen „s“ ve čtvercových polích vyobrazen obří tank, který záhy chorvatská média identifikovala jako stroj vyfotografovaný v roce 1991 při dobývání právě města Vukovar.

Choreografie s tankem ze zápasu proti Panathinaikosu

Několikaměsíční obléhání a dobytí Vukovaru jugoslávskou armádou je dnes Chorvaty vnímáno jako jeden z nejvýraznějších momentů jejich války za nezávislost. Vytrvalý vzdor obránců města, ale především válečné zločiny, kterých se dopustily srbské paravojenské jednotky po jeho dobytí, se natrvalo vryly do paměti chorvatského národa jako nejpohnutější události jeho moderní historie. Vzhledem k tomu, že v období před bitvou a poté během bojů o Vukovar trpělo naopak kvůli Chorvatům i místní srbské obyvatelstvo – to dnes stále tvoří zhruba třetinu obyvatel města –, je toto téma citlivé i pro mnoho Srbů.

Chorvatská média již dříve upozorňovala na přítomnost menší z obou vlajek na zápasech Zvezdy – ani symbol s tankem z Vukovaru se neobjevil poprvé –, nyní však dle nich srbské nacionalistické provokace dosáhly neúnosné meze a volají po potrestání bělehradského klubu. Vedení Crvene Zvezdy reagovalo prohlášením, že se v žádném případně nejedná o politicky orientovanou choreografii, ale že tank pouze znázorňuje klub v rámci již ustáleného sloganu: „Proradila Zvezdina mašina,“ který by se dal volně přeložit jako: „Stroj Zvezda si prorazil cestu.“ Tento slogan, včetně různých vyobrazení tanku, se již v minulosti na zápasech Zvezdy objevil, nicméně je zatěžko uvěřit, že v tomto případě volba padla na známý tank z Vukovaru čistě náhodně. Navíc doplnění vlajkou s nápisem Vukovar dokazuje spíše to, že si srbští fanoušci spojení obrázku s citlivou problematikou byli velmi dobře vědomi.

Symbol tanku z Vukovaru se neobjevil mezi Delije poprvé

Dobová fotografie z dobývaní Vukovaru jugoslávskou armádou

Ať už fanoušci Zvedzy chtěli, či nechtěli rozlítit chorvatské sousedy, minimálně v případě některých žurnalistů se jim to podařilo. Často dosti nevybíravým jazykem informovala velká chorvatská média o dění na zápase Zvezdy s Panathinaikosem. To samozřejmě nemohla nechat bez odezvy srbská média, která se buď snažila obhajovat poměrně nepřesvědčivé vyjádření klubu, nebo se rovnou pustila do Chorvatů s tím, aby si nejdříve zametli před vlastním prahem a věnovali pozornost nejrůznějším krajně nacionalistickým počinům svých vlastních fanoušků. Ve veřejném prostoru tak došlo za poslední týden k další zbytečné eskalaci nesnášenlivých nálad mezi Srby a Chorvaty.

Chorvatský web 24Sata: "Vykopněte je z Euroligy! Zvezda provokuje tankem z Vukovaru."

Srbský web Informer: "Ustašovci pláčou a naříkají: Vykopněte Crvenou Zvezdu z Euroligy!"

Prezentace Delije na tomto zápase pravděpodobně nebude mít žádnou disciplinární dohru, nicméně dobře ilustruje to, že sport samotný není vždy to, oč běží především. Pro region Balkánu, kde jsou mezietnické vztahy rozbuškou s velmi krátkou zápalnou šňůrou, to platí především. Vcelku úsměvně tak působí spekulace, které se čas od času objeví, o vytvoření fotbalové balkánské ligy.

Video s kontroverzní choreografií a přehlušení hymny Euroligy před zápasem s Panathinaikosem

Další ukázka toho, jak Delije dokáže "ztlumit" hymnu Euroligy (Zvezda x Real M.)

Autor: ds

Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Pokud jste zaregistrovaní, tak se stačí přihlásit. Pokud registraci nemáte, tak se prosím zaregistrujte.

Jméno Heslo
text
  • SK Slavia Praha dave.fsp 09.02.2017, čtvrtek, 22:46 + 0 - 0
    @RavenFCB: Díky, to potěší. @Rusty: Já se právě nesnažím ohledně Balaje naznačovat nic, ale ty nečteš pořádně, zase mi - obrazně myšleno -, vkládáš do úst něco, co jsem neřekl. Když se podívám na video, vzal jim velmi rázně vlajku - ano, podle mne nenásilně -, a šel s ní pryč ke straně hřiště pryč od srbských hráčů, to snad ale na tom videu vidí každý. Nikomu nic nedělá, nikoho nenapadá, žádné provokace s vlajkou tam dle videa neprobíhá, takže podle mne není důvod ho tresat. To je vše, co jsem k němu napsal. Nepsal jsem, že mu vidím do hlavy a že se chystal položit vlajku za čáru, podle mne se zrovna u Balaje už teď bavíme o ničem. A co jsem psal o UEFA? Opět to samé, snažíš se mi omlátit o hlavu něco, co jsem vůbec nenapsal. Napsal jsem, že UEFA pečlivě hlídá a tvrdě trestá recidivu klubů a prohřešky proti finančním regulím. To první zmíněné vysvětluje, proč byl Partizan tenkrát po bitce v Bosně vyloučen z poháru UEFA. I prezident Partizanu tenkrát řekl, že je to pro ně sice obrovská tragédie, ale že holt porušili pravidla organizace UEFA musí nést následky. Ani nerozporoval, že bitku začali fanoušci Partizanu, což je další důvod, proč byl jako hlavní viník vyšetřován primárně Partizan. Jestli jsou vždy tresty spravedlivé? O ničem takovém jsem nepsal a ani si nic takového nemyslím, UEFA jsou špinavci, ale zrovna Partizan se nemohl trestu divit ani trochu.
  • FC Baník Ostrava RavenFCB 09.02.2017, čtvrtek, 21:11 + 1 - 0
    Krasny clanek. Pochvala autorovi,takove veci se nenapisou za noc !
  • bez klubu Rusty 09.02.2017, čtvrtek, 20:33 + 1 - 0
    Ke mně se nedostaly jen prvotní informace, ale kauza pro mě skončila rozhodnutím UEFY, potom už jsem dále nepátral co a jak bylo, přiznávám. Protože to stejně nemá cenu. Vyčítáš mi naznačování, za to zde píšeš jak Balaj "nenásilně" vzal vlajku a chtěl jí položit za postranní čáru. A to jako nenaznačuješ??? Viděl jsi mu tedy evidentně do hlavy asi a víš co přesně chtěl dělat. Jinak já si myslím, že fotbal s rozumem beru a nemyslím si, že vždy jsou někteří fanoušci nevinní včetně těch srbských. Konkrétně na celém Balkáně mi strašně vadí ta provázanost různých ultras skupin (či celých táborů) s organizovaným zločinem a s tím souvisejícím brutálním násilím, které přerůstá ve vraždění. Ale argumentovat tady jak zrovna UEFA v případě trestů ví co dělá a jak si to hlídá. Tak to sorry, ale s tím opravdu nesouhlasím. Všude vytrubuje tento pseudonezávislý orgán jak se nesmí politika tahat do fotbalu (platí pro všechny organizace typu FIBA, IIHF, MOV, FIFA apod.) a pak cpe každému klubu a zemi svoji politiku schovanou za různé kampaně nebo rozhodnutí. Ty lidé udělali z fotbalu organizovaný zločin, ale v trestech jsou určitě spravedlivý?
  • SK Slavia Praha dave.fsp 09.02.2017, čtvrtek, 00:20 + 0 - 0
    A k tomu Partizanu. Nevím, na co přesně narážíš, ale vybavil se mi jedině incident starší, z roku 2007, kdy po násilnostech na zápase s klubem Zrinjski Mostar byl Partizan vykopnut z poháru UEFA a dostal roční zákaz pohárů. Na vině ale byli především fanoušci Partizanu sami, protože za předešlých pět let byli trestání v 25 případech ze 36 zápasů, což je naprosto alarmující číslo. UEFA jsou sice nenasytní šmejdi, ale jestli si něco hodně hlídají, tak jsou to právě finance a potom recidiva klubů a jejich fanoušků. Obojí trestají velmi tvrdě, proto tenkrát Partizan vyloučili a proto se teď bude řešit odvolání proti dalšímu zákazu účasti v pohárech, tentokráte kvůli neschopnosti Partizanu uhradit své dluhy, čímž porušují zase finanční pravidla UEFA. Já mám sice Srby velmi rád a mrzí mne spoustu příkoří, která se jim dějí, ale je potřeba posuzovat události a informace o nich rozumem a logikou.
  • SK Slavia Praha dave.fsp 09.02.2017, čtvrtek, 00:08 + 0 - 0
    Video ze zápasu jsem si tedy teď pustil znovu, a Balaj podle mne nic agresivního, za co by musel být trestán, neudělal. Ano, vlajku jim velmi rázně vzal, ale do nikoho nestrkal, nikoho nepraštil, prostě jí vzal a nesl pryč. Nějaké naznačování čehokoliv větami typu: „Co s vlajkou chtěl dělat se můžem maximálně domýšlet,“ je zbytečné, stihl s ní ujít asi dvacet metrů, než dostal židličkou. Fanoušky samozřejmě ještě více vybudila roztržka mezi hráči na hřišti, ale to zaprvé není omluva, zadruhé ti už byli nabuzení dost. A jestli se někteří hráči Albánie báli o život, tak se jim podle mne až tolik divit nelze. Při rozcvičování, nástupu, při zápase a i při následném útěku do kabin na ně celý stadion křičel hesla typu „Ubij Šiptara“ apod., létaly na ně různé předměty a pyrotechnika apod. Při tom náběhu některých fanoušků si pak měli říkat co? To je dobré, maximálně mi dají pár ran do hlavy, projdou se mi po žebrech, ale pak všichni odejdou, aby mne neohrozili na životě? To není, jako když slávisti řvou na Sparťana „smrt Spartě“ a pak ho trefí z tribuny zapalovačem, ten si může říct, že jsou to dementi a hrát dál. Ale nabíhat na mne rozběsnění srbští chuligáni, kteří dokáží, byť třeba ne prvoplánově, člověka zabít - což dokázali ve více případech za posledních x let -, tak bych se možná také bál víc, než si teď dokážu představit.
  • SK Slavia Praha dave.fsp 08.02.2017, středa, 23:52 + 0 - 0
    Co se zápasu týče, tak se podle mne k tobě dostaly jen ty prvotní informace, které bohužel oběhly celý svět, a až pak se ukázaly jako nepravdivé. Vypuštění dronu provedl mimo stadion Ismail Morina, který byl později zatčen a někdy během minulého roku odsouzen na 16 měsíců vězení. Ty informace, že drona vypustil bratr albánského premiéra, byla kachna, kterou bohužel hned rozšířila téměř všechna média, ale ukázalo se to jako nepravda. Pro většinu médií u nás i ve světe už to ale bohužel přestalo být v tu dobu zajímavé, takže o tom mimo Balkán nikdo moc neinformoval. Jestli přiletěli fanoušci Ablánie s vlajkami na letiště, tak se nedivím, že je nevyhostili, ať už by do toho zasahoval někdo z vnějšku nebo ne. Na stadion nemohli, zločin žádný spáchat určitě na letišti nestihli, nebyl pro okamžité vyhoštění nebo nevpuštění do země žádný objektivní důvod.
  • SK Slavia Praha dave.fsp 08.02.2017, středa, 23:51 + 0 - 0
    Však já nepopírám, že by se na Srbsko minimálně v západním prostoru nepohlíželo kolikrát hůře, ale důvody jsem již napsal, to bychom se točili pořád na tom samém, v čem spolu víceméně souhlasíme. Jestli jsem ale psal, že se něco lepší, tak to bylo myšleno jen k tomu, o čem jsem psal v oné konkrétní větě, tedy k Chorvatům a náhledu na ustašovské hnutí. Že to v některých oblastech vypadá poslední dobou hůře než v předešlých letech, vím, ale o tom řeč nebyla. Jinak z fotbalových stadionů zmizí nenávistné nálady až mezi posledními místy (pokud kdy vůbec), takže soudě jen dle sportovních střetnutí to bude asi ještě dlouhou dobu vypadat, jako by nějaká válka na Balkáně stále probíhala.
  • bez klubu Rusty 08.02.2017, středa, 21:07 + 1 - 0
    Cítit se a být integrován je velký rozdíl. Chorvatsko se tak asi cítí, protože byly to právě západní země s USA, které jim pomohli na cestě k nezávislosti. Chorvaté dostali vše, mezinárodní soucit, přikrytí všech svých zločinů a bohatou finanční a politickou pomoc. Srbsko bylo naopak prohlášeno téměř za říši zla, národ hrdlořezů, tzv. vůdci posláni na desítky let do vězení, a když ani to nestačilo, tak se jim ještě vybombardovala a zničila země. Ano Chorvat se opravdu musí cítit více integrovaný než Srb, v tom máš asi pravdu. Nemyslím si však, že ta situace se lepší. Napětí v Bosně, bývalé Srbské krajině (o Kosovu ani nemluvím) je stále vyhrocená. A problémy při mezinárodních zápasech mezi těmito zeměmi jsou toho důkazem. Mladší generace na Balkáně, která sotva pamatuje válku, je stále dost radikální a nenávistná. Bohužel. Chorál zabij chorvata, srba, muslima, cikána je zde stále slyšet dost. Co se týče toho zápasu. Asi čerpáme z jiných zdrojů, protože já se dočetl o tom, že na stadioně byla přítomna politická delegace z Albánie a z jejího VIP sektoru měl vylétnout dron. Vlajky se ke stadionu nedostali, to jsem se asi špatně vyjádřil. Takto "vyzbrojení" přilétli fandové Albánie na bělehradské letiště a Srbsko je chtělo okamžitě vyhostit, ale do všeho se začali míchat úředníčci z Bruselu. Co se týče Balaje, tak to trochu nechápu. Jestli byl ten jeho agresivní náběh s dalšími dvěma a vyrvání vlajky Mirovičovi nenásilný? Co s vlajkou chtěl dělat se můžem maximálně domýšlet. Podle mě celý problém eskalovali právě hráči Albánie a myslím si,že si ještě dlouho po zápase mnuli ruce jak se jim to celé povedlo skoulet. Ano na hřišti se objevilo několik fanouškům, Ano Balaj dostal židličkou. Rozhodně se ale nedá mluvit ve stylu "oni nás tam chtěli zabít..." jak to podávali Albánšští fotbalisté. Jen tak mimochodem jeden příklad z minulosti. Partizan hrál před x-lety tuším někde v Bosně. Utkání provázeli násilnosti již před zápasem i během něj. Trest si odnesl pouze Partizan a tuším, že dostal i 5-letou stopku v pohárech. Toť klasika v podání UEFY.
  • SK Slavia Praha dave.fsp 08.02.2017, středa, 11:29 + 0 - 0
    a proč by měl podle tebe bát trestán Balaj? Vždyť akorát vzal nenásilně vlajku srbským hráčům, kteří ji sundali z dronu, nesl jí ke straně hřiště a potom dostal židlí do hlavy, což spustilo menší strkanici na hřišti, která následně eskalovala díky násilným fanouškům. Za co má být trestaný?
  • SK Slavia Praha dave.fsp 08.02.2017, středa, 11:17 + 0 - 0
    Na druhou stranu je kritika OSN, NATO a EU celkem logicky součástí srbského nacionalistického narativu, který právě ale má za následek vyčleňování se z toho prostoru, do kterého se naopak Chorvatsko snaží začlenit. A k rozpadu Jugoslávie jsem napsal: „ať už se to týká traumatu postupného rozpadu Jugoslávie, nebo oddělení Kosova,“ takto naschvál, protože do celkového traumatu těchto procesů samozřejmě patří to, jak se to celé událo, kdo se jak na tom podílel, prostě vše s tím spojené. Ale zpátky k fotbalu - pořád nechápu, proč si někdo myslí, že by měla být trestána Albánie. Za albánský fotbalový svaz byli na inkriminovaném zápase akorát fotbalisté a realizační tým, fanoušci žádní. To, že I. Morina někde kus od stadionu vypustil z křoví drona, kterým přeletěl nad hřiště, to je akt jednotlivce, na který nemohla mít albánská strana pražádný vliv, tudíž by nebylo fér je za to trestat. Co se ale následně událo ze srbské strany, to už lze vyčítat Srbům, kteří by měli podobným věcem přímo na stdionu dokázat zabránit. Odkud dron vylétl se ví, o problému vpouštění či nevpouštění na stadion s vlajkami si nic nevybavuji, to je něco, co mi možná uteklo.
  • SK Slavia Praha dave.fsp 08.02.2017, středa, 11:17 + 0 - 0
    Chorvatsko je z mého pohledu integrované do Evropy více, než jen tím, že tam jezdí lidi na dovču, to je myslím dost zbytečné zjednodušení. Hlavně jsem napsal: „…na rozdíl třeba od Chorvatů nejsou tak integrováni do západního politického systému,“ což je prostě fakt a bylo to zmíněno ve vztahu k tomu, jak veliká pozornost se věnuje výstřelkům Srbů a naopak Chorvatů. Chorvaté jsou v EU, NATO, kulturně a historicky mají na své západní sousedy hodně vazeb (byť ty historické samozřejmě nemusí být vždy vnímány pozitivně), ale i běžný Chorvat se podle mne cítí být vtažen do západního civilizačního okruhu více než běžný Srb, a to i přesto, že spousta lidí chová sympatie k ustašovskému hnutí. To má mnoho důvodů – včetně státem podporovaného nacionalismu a tiché podpory ustašovského hnutí za Tuđmanovy éry apod. –, o kterých se tu můžeme bavit dále, ale rozhodně to není všudypřítomný názor a mění se to, navíc to nutně neznamená protizápadní nálady.
  • bez klubu Rusty 07.02.2017, úterý, 20:12 + 0 - 0
    Podle mě se zametly. Udělat něco podobného Srbsko tak by bylo nejspíš vyloučeno z kvalifikace. Nepochopitelným výrokem se i dost ovlivnila kvalifikační skupina. Já měl ale spíše na mysli, ty informace o tom jak určití úředníci evropské unie vyvíjeli nátlak na srbský fotbalový svaz a pořadatele koho mají pustit na stadion např. když Srbům nebylo dovoleno vrátit skupinu provokatérů s vlajkami UCK a Velké Albánie. Chtěné nedořešení odkud vylítl dron, i když to je poměrně jasné, nepotrestání hráče Balaje atd. Chorvatsko je integrované do Evropy asi tak, že tam jezdí půlka Evropy k moři, nic víc. Důkazem toho je jejich přetrvávající sympatie k ustašovskému hnutí. Podle mě to není frustrace z rozpadu Jugoslávie jako takové, ale spíš to jak se to událo, kdo tomu pomáhal a následný vývoj.
  • SK Slavia Praha dave.fsp 06.02.2017, pondělí, 23:52 + 0 - 0
    @Tomaas11: Není to samozřejmě jen o tom, ale stejně jako kdekoliv jinde jsou prostě lidi, kteří se na nenávisti pokouší vydělat. Ať už jde o různé nacionalistické politiky, nebo třeba média, pro která je každý titulek, jako jsou např. ty zmíněné v článku, to nejsnadnější vábidlo na čtenáře; nemusíš ověřovat informace, nemusíš řešit dopad článku, prostě zahraješ na emoce a spousta lidí to bude žrát, někteří to budou odmítat, ale přečtou si to všichni. Je snadné štvavou kampaň zahájit, ale velmi obtížné s ní bojovat.
  • SK Slavia Praha dave.fsp 06.02.2017, pondělí, 23:45 + 0 - 0
    Události z toho utkání se podle mne pod koberec nezametly, vždyť se to řešilo i disciplinárně a pozornosti se tomu věnovalo velmi mnoho. Jinak v té pozornosti věnované srbskému nacionalismu jako takovému je podle mne třeba vnímat více rozměrů. Ve veřejném prostoru Srbska rezonuje nacionalistická propaganda podle mne výrazněji, než třeba u Chorvatů. To nutně neznamená, že musí obyčejný Srb být větší nacionalista, ale že politici a média na tuhle strunu hrají častěji. Osobně si ale myslím, že nacionalismus vzhledem k přetrvávajícímu revizionismu - ať už se to týká traumatu postupného rozpadu Jugoslávie, nebo oddělení Kosova -, je v srbské národní identitě zakořeněn výrazně hlouběji, než v případě třeba Chorvatů. Ale v neposlední řadě, a v tom s tebou souhlasím, je asi nacionalistickým výstřelkům Srbů věnováno více pozornosti než u jiných národů Balkánu, což bude částečně výše zmíněným, ale možná také tím, že na rozdíl třeba od Chorvatů nejsou tak integrováni do západního politického systému. Užší vazby na Rusko, negativní vztah pochopitelně vůči NATO a kvůli kosovské otázce i v mnohém vůči OSN a EU, a mnoho dalších skutečností Srbsko tak trochu izolují od toho, co bych v nadsázce nazval "liberálně-demokratickým mainstreamem."
  • bez klubu Rusty 06.02.2017, pondělí, 23:24 + 0 - 0
    dave.fsp: Ona je spíš velká vůle to u těch Srbů vidět. Stačí jak se zametly pod koberec události na utkání Srbsko - Albánie.
  • AC Sparta Praha MP11 06.02.2017, pondělí, 12:07 + 0 - 0
    Zajímavý článek. A fotbalová balkánská liga? Vražda, smrt, zabití...
  • SK Sigma Olomouc Tomaas11 06.02.2017, pondělí, 11:28 + 0 - 0
    Nacionalismus nemusí nutně znamenat nenávist k jiným národům, jako spíš lásku ke svému. Bohužel mezi tímto je strašně tenká hranice a lehce se může vše zvrtnout. Nejsem na Balkán odborník, ale určitě tahle nenávist nikomu neprospívá.... (Hlavně lidem např. ve zmíněném Vukovaru).
  • Zbrojovka Brno radex 06.02.2017, pondělí, 10:05 + 0 - 1
    Tam uz uchylny nacionalismus napachal tolik zla a stejne se nikdy nepouci...diky teto zvracene ideologii se v teto oblasti nikdy nebude zit tak jak by lide chteli.
  • SK Slavia Praha dave.fsp 05.02.2017, neděle, 09:26 + 0 - 0
    @Rusty: Ono je to podle mne u těch Srbů mnohem více vidět a oni se asi i snaží, aby to tak bylo. Není třeba hledat daleko v minulosti, když se podívám na lednový incident s výrazně nacionalisticky vyzdobeným vlakem směřujícím na území Kosova.
  • bez klubu Rusty 05.02.2017, neděle, 03:07 + 0 - 0
    Na Balkáně jsou politika a nacionalismus (vlastenectví) protkány s fotbalem velmi na těsno. Zarážející je fakt, že jsou z něj obviňováni převážně jen Srbové. Což je mimochodem ze strany UEFY taky hnus.
  • SK Sigma Olomouc Tomaas11 04.02.2017, sobota, 23:17 + 1 - 0
    Skvělý a hlavně objektivní článek. Díky za něj! :)
  • SK Slavia Praha dave.fsp 04.02.2017, sobota, 19:52 + 3 - 0
    Posbírat a ověřit dostatek informací z několika různých jazyků a předat je snad v alespoň trochu objektivní formě, pro mne bylo časově poměrně náročné, proto pokud s něčím nesouhlasíte, či se vám cokoliv na článku nezdá, vyjadřujte se prosím slušně a věcně.
clbanner



Videa

DERBY: Spartak Trnava - Slovan Bratislava 18.9.2022


další videa >
Blog fanoušků & Groundhopping
BLOG FANOUŠKŮ: Už při cestě ... 30.10.2022

BLOG FANOUŠKŮ: Už při cestě ...


Oslavy 100 let klubu v Ostra... 13.07.2022

Oslavy 100 let klubu v Ostra...


Nová Hradečná přivítala vlád... 04.06.2022

Nová Hradečná přivítala vlád...

další články >
Nejčtěnější články měsíce
Ševci ve svém sektoru šikano... 21.02.2023

Ševci ve svém sektoru šikano...


Chachaři zkolaudovali hostuj... 09.03.2023

Chachaři zkolaudovali hostuj...


Vyprodaný sektor a neutichaj... 21.02.2023

Vyprodaný sektor a neutichaj...

Komentáře
10.03.2023, pátek, 20:13 -
Ot: Chystá se někdo do Batumi ...
26.02.2023, neděle, 22:37 -
Ty sjednocené šály Baníku vypa...
24.01.2023, úterý, 05:54 -
A hrdinove ze sravyje s podpor...
23.11.2022, středa, 18:58 -
Pekny Hlucin...na takovou vesn...
12.11.2022, sobota, 21:17 -
Fafrnek: ty máš z té Slavie mi...
všechny komentáře >
clbanner
Speciály



Sledovat @supporters_cz
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace