o supporters | registrovat | přihlásit se
vyhledat rss
z domova ze světa foto reporty groundhopping blog rozhovory hooligans video

Rozhovor se Support lídrem

rozhovory úterý, 29.05.2012 - přejít do komentářů
Support lídři stojí na vyvýšeném místě, ze kterého dirigují kotel (ilustrační foto)
/titleImg/rozhovor-se-support-lidrem/1/4132.jpg?width=570

Ti co sledují co se děje v kotli z hlavní tribuny, tak dotyčné neznají podle obličeje, ale podle toho co mají na zádech. Support lídři většinu zápasu nevidí co se děje na hrací ploše, stojí na vyvýšeném místě, ze kterého dirigují kotel a hra jako taková je snad ani nezajímá. Práce těchto vůdců může mnoha nezasvěceným přijít jako zábava, ale udržet kvalitu supportu na vysoké úrovni není vůbec snadné, a i proto mají některé tábory svých dirigentů hned několik.

Můžeš nám o sobě na začátek něco říct?
Zastávám funkci support lídra několik let a z vlastní zkušenosti můžu říct, že pro kotel a jeho rozvoj je tato funkce naprosto nezbytná. Představovat se nebudu, protože je to zbytečné a hlavně nechci, aby někdo rozebíral, jestli to děláme dobře nebo špatně.

Proč děláš support lídra a jak jsi se k tomu dostal?
Dostal jsem se k tomu tak nějak postupně. Snažil jsem se burcovat lidi v našem kotli při povzbuzování a dělám to proto, že mě to baví a chci, aby se náš tábor kvalitně prezentoval a měl u ostatních táborů respekt.

Může, podle tebe, dělat support lídra úplně každý?
Nemůže. Musí to být ve vás. Je zapotřebí jakési přirozené autority. Pokud v sobě dotyčný nemá vůdčí schopnosti a jakýsi přirozený respekt, tak se mu bude dav přesvědčovat velmi těžko. Je to postupný proces, který trvá nějakou dobu a pokud všechno klape, tak se lídr v kotli vyprofiluje,

Jak se daří lidi motivovat a nutit do supportu?
Pokud to někoho nebaví, tak nemá v kotli co dělat. Místa na tribunách všude jinde je dost. Samozřejmě se sem tam setkávám s názorem, že někdo nechce být jenom ovce, která bude dělat to, co jim někdo říká. Pokud někdo nechce být součástí supportu, tak ať jde jinam. V kotli není místo pro bezvládí. Jestli chce mít tábor respekt u ostatních táborů, tak jednotné vystupování je základ. Každý to musí dělat s vidinou toho, že chce, aby jeho tábor byl ten nejlepší.

Je podle tebe lepší mít jednoho lídra, nebo se může střídat více spíkrů?
Více lídrů není určitě naškodu. Můžou se střídat, lépe kotel hecovat a v případě absence jednoho z nich nezůstane kotel bez dirigenta. Pokud je v kotli navíc zdravá rivalita, tak to může být i dobrá motivace. Průser však je, když tady toto někdo dělá jenom pro pocit jakési moci. To pak může udělat víc škody jak užitku.

Sleduješ při zápase dění na hřišti?
Fotbal jako takový mě nezajímá, ale vím, že v kotli jsou fanoušci, pro které je dění na hřišti důležité. Navíc support se musí odvíjet i s ohledem na to, co se děje na hřišti. Nemůže se stát, že při rohu soupeře budeme skandovat my chceme gól. Naopak, když se rýsuje zajímavá příležitost, tak se snažíme zapojovat celý stadion a ještě více to vyhecovat.

Jak často a kdo vymýšlí nové pokřiky?
Jedna věc je rozeřvávat kotel, ale druhá je mít taky co řvát, nebo zpívat. Chorály by se podle mě měly obměňovat, aby to lidi v kotli pořád bavilo. Jakmile něco zevšední, tak to lidi přestává bavit a upadá to. Naopak  myslím si, že jsou to právě nové pokřiky, které kotel posouvají dál, protože lidi nové věci prostě baví. Chorály se snažím vymýšlet sám, ale i ostatní v kotli přicházejí s návrhy.

Jak se díváš na takzvané „kradení“ chorálů?
Vlastní tvorba je vlastní tvorba. Ale pokud tábor neumí přijít s ničím vlastním, tak je určitě lepší inspirovat se v zahraničí, než nedělat nic. Snažíme se nekopírovat chorály, které už v lize jsou. Kopírují se spíš melodie, které je možné slýchat po celém světě.

Kde jsou podle tebe nejlepší support lídři?
V Polsku to dělají moc dobře, a proto je tam při zápasech taková atmosféra jaká je. Kdo byl někdy v Polsku na fotbale, tak ví o čem mluvím. Navíc fanoušci v Polsku jsou velmi disciplinovaní a podle toho taky jejich prezentace na tribunách při chorálech vypadá.

Třeba v Anglii moc lídrů nenajdeš a taky je tam zajímavá atmosféra, proč?
Je tam zajímavá atmosféra, to je pravda, ale není tam ten fanatizmus. Když dojdete na zápas Liverpoolu, tak vám spadne brada při You'll never walk alone. Když budete mít štěstí a Liverpool vyhraje, tak si odvezete zážitek v podobě zpívajícího stadionu, ale teď nechci nikoho urazit, když narazíte na zápas, ve kterém se týmu nedaří, tak atmosféra stojí za starou bačkoru. Chybí tam ten správný fanatizmus. Možná je to i tím, že Anglie se stala oblíbenou destinací pro fotbalovou turistiku.

Chtěl bys něco závěrem vzkázat fanouškům?
Vyserte se na to brečení, že někde je to takové a u nás to nikdy nebude. Je to o přístupu lidí. Vstaňte od televize a facebooku, vezměte kamarády a jděte povzbudit váš lokální klub. Neřešte to, že to tam možná stojí za hovno a snažte se s tím něco udělat. Jediný kdo to všechno může změnit jsme my, fanoušci, tak pojďme fandit!

Autor: Mara

Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Pokud jste zaregistrovaní, tak se stačí přihlásit. Pokud registraci nemáte, tak se prosím zaregistrujte.

Jméno Heslo
text
  • FC Baník Ostrava Riokai 24.04.2013, středa, 22:43 + 1 - 0
    No nevím, nevím, ale mě se tak zdá, že takový článek se tady úplně ztratí. Přecejenom skoro všichni co tady chodí a pravidleně čtou články, případně diskutují, tak na fotbal chodí. A ti co na fotbal nechodí, tak ani nezajímá stránka o fanoušcích. Tudíž mi z toho plyne, že tímhle se úroveň nijak nezvedne. Ale to je pouze můj osobní subjektivní názor. A na závěr - Ať je to Sparta, Slavia nebo Jablonec, všude by měli lidi začít chodit, ať je na zápasech atmosféra, jaká byla v sobotu na Bazalech! :-))
  • SK Slavia Praha MTabulka 08.11.2012, čtvrtek, 09:15 + 1 - 0
    Je to úplně jedno, s kým ten rozhovor je! Hlavní je to, co víme každej! Zvednout prdel od televize a netu a jít na ten staďák! Když bude najednou na každym staďáku skoro plno a najednou se někde objeví skupina fandících, tak se z toho vyprofiluje tak grupa 200 - 2000 "fanatiků" který prostě fandit budou, koupí si permice a obsadí sektor. A z té grupy je jasné, že se psychologicky vyprofiluje leader. Jenže... Ty návštěvy! Předposlední kolo, vždyť to byla fakt bída! Tuhle 1100 lidí, tuhle 1400, když to přelezlo 2000 tak to byla pecka. Bůh ví jestli do toho nepočítaj i rozdaný sponzorský permice. Je to prostě prachsprostá bída! A z toho není co profilovat, když je z toho ještě půlka důchodci, který příjdou snad vždycky, protože pak mají ještě mariáš.
  • FC Baník Ostrava Pedro Baník 24.10.2012, středa, 15:34 + 0 - 0
    Tommy:nesouhlasím,Jarek je právě super a když teď v pár zápasech chyběl stálo to za piču.
  • FC Baník Ostrava LordikDevil 30.05.2012, středa, 20:00 + 0 - 0
    Ono posledni dobou to je fakt tragicke. Treba ja chodim do kotle kazdej zapas, fandeni me bavi, ale kdyz vedle sebe vidim treba 20 lete nebo normalne dospele lidi jak na to serou a me je jen 17 tak zas tam ten respekt je vuci nim, takze ono zase zdupat tyhle lidi co nefandi neni tak uplne jednoduche... A navic kdyz maj jeste ruce jak ja mam nohu :(
  • 1.FC Slovácko FanaticBoy 30.05.2012, středa, 15:22 + 0 - 0
    B1905: Nebo o fetkách...
  • AC Sparta Praha eRw!n 30.05.2012, středa, 12:34 + 0 - 0
    nechte lidi chvilku diskutovat a pak reknete z jakeho tabora je ! :D
  • Bohemians 1905 Mob05 30.05.2012, středa, 08:13 + 0 - 0
    martan: s tim moc nesouhlasim, na tohle spadá to známé "oddělit zrno od plev"..a nebo to zavést jak v srbsku, nefandíš? plesk! :))ale je fakt že když jsem se setkal s tim, že jsem v kotli stál vedle tlupy nějakejch mladejch mamlasů co tam šli asi jen kvůli tomu, že ej to bohemka a začali jsme fanaticky zpívat a řvát tak z nich stud opadl a najednou se i přidali :) a vůbec fanatici do kotle, čumilové a kecálci ven! :)
  • FK Baník Most deni227 30.05.2012, středa, 00:08 + 0 - 0
    Mentalita českého sportovního diváka, případně fanouška je v 90% stejná. Když se daří a o něco se hraje, chodí a naopak. Díky bohu, že stále se i u nás najdou někteří fanatici, kteří se snaží s tím něco dělat. Samozřejmě lehčí je to u klubů, kteří mají velkou tradici - fanouškovskou základnu. Ale jak je zmíněno v rozhovoru, ať už je to v kotli na Slávii nebo u nás v Mostě, všude je to podobné v tom, že na to plno lidí sere a v kotli stojí, jako kdyby jen z povinnosti. Pak se podíváme třeba do toho Polska a to je jako by fandil jeden muž. Jsou opravdu jak vojáci, to je radost to poslouchat i se dívat.
  • FC Viktoria Plzeň Zdeněk81 29.05.2012, úterý, 23:40 + 0 - 0
    Dobrej rozhovor!Ten člověk ví o čem mluví! :))
  • Bohemians 1905 B1905 29.05.2012, úterý, 22:01 + 0 - 0
    Taky si myslim, ze kdyby se vedelo, odkud je, bylo by tu vic diskuze o Bonzacku, medialnim Strasakovi, nebo "trapnym" kotli na Sparte... Takhle se vic resi obsah rozhovoru :)
  • AC Sparta Praha Letenskej 29.05.2012, úterý, 21:48 + 0 - 0
    Šimi: nepovídej.
  • FC Viktoria Plzeň corado 29.05.2012, úterý, 21:14 + 1 - 0
    Možná je dobře že vystupuje anonimně. Spousta lidí by jeho názory odsoudila už na základě příslušnosti, aniž by řešila co vlastně říká. Mě teda nevyjímaje.
  • FC Baník Ostrava TommyFCB 29.05.2012, úterý, 20:31 + 0 - 0
    U nás bych zase neřekl, že by chtěl být každý speaker, občas to akorát rozjede třeba část kotle, ale že by se lidi hnali k megafonu to zas ne. A nic proti našemu speakrovi, ale prostě jde poznat, když to do roku vezme chlap z Gieksy a najednou si nikdo nedovolí držet hubu:D Jinak by mě zajímalo s kým tento rozhovor je.. To se ten člověk za svůj názor stydí?
  • SK Slavia Praha Šimi 29.05.2012, úterý, 20:31 + 0 - 0
    hele neuraž se, ale váš kotel na spartě je prostě ksmíchu no... ale vážně nic vezlém. prostě to tak je
  • SK Slavia Praha Šimi 29.05.2012, úterý, 20:27 + 1 - 0
    To máš jednoznačně pravdu. Bohužel jsem se touhle variantou nezabíval.. Nejlepší by bylo, kdyby se udělalo něco ve stilu. Žádná televize, jen přenos na internetu, kterej bude placenej a vhodnotě nejlevnější vstupenky... Je to utopie jak prase, ale spousta lidí by šla radši na stadion než platit na netu.. jakmile by začali lidi chodit lidi na stadiony tak pak se můžeme bavit o nějaký televizi. Prosím nenadávejte mi za tenhle nápad díky :D
  • AC Sparta Praha Letenskej 29.05.2012, úterý, 20:26 + 1 - 0
    Třeba na Spartě je disciplína naprosto neznámý pojem. Na speakera si tam chce hrát každej čůrák, i přesto, že tam jeden stálej je.
  • Bohemians 1905 Martan 29.05.2012, úterý, 18:57 + 0 - 0
    Lepší v kotli 10 mlčících než 100 doma sedících
  • SK Slavia Praha Šimi 29.05.2012, úterý, 16:26 + 0 - 0
    Problém vidim vtom, že opravdu nefandí všichni a když seš v kotli a kolem tebe 10 lidi mlčí a 2 ten chorál recitujou, tak tě to taky docela otráví a to nemluvim otom, že člověk zařve a lidi před nim se otáčej a koukaj na tebe jak na exota... vtom je ten problém... chtělo by to zformovat fanatiky na jedno místo a ostatní se snad přidají...
  • HC Zubr Přerov Přerovák88 29.05.2012, úterý, 16:13 + 0 - 0
    Tady je ten problém - Vyserte se na to brečení, že někde je to takové a u nás to nikdy nebude. Je to o přístupu lidí. Vstaňte od televize a facebooku, vezměte kamarády a jděte povzbudit váš lokální klub. Neřešte to, že to tam možná stojí za hovno a snažte se s tím něco udělat. Jediný kdo to všechno může změnit jsme my, fanoušci, tak pojďme fandit!
  • bez klubu Civilista 29.05.2012, úterý, 16:11 + 0 - 0
    Kumbi: kdyby to lídroval papež, tak by stál support asi za hovno, ale určitě by vám to zvedlo návštěvnost :-)
  • FK Baník Most Kumbi1909 29.05.2012, úterý, 16:09 + 0 - 0
    mě spíše chybí u hodně lidí ten fanatizmus, to 120% nasazení, užívat si to v tom kotli ... např. u nás je jen pár jedinců co do toho jdou naplno, fandí jak o život a lídrovat by to mohl klidně Papež a bude to stejný, prostě někteří tam budou stát, čumět, mumlat si něco pod vousy a občas teda zatleskaj ... ikdyž musím říct že se to pomalu snad lepší a snad ne jenom u nás, ale ve více táborech ;)
  • SK Sigma Olomouc Sigma1919 29.05.2012, úterý, 16:04 + 0 - 0
    V naší republice je disciplína neznámý pojem a rozeřvávat by chtěl bohužel každý. Já se u nás těším na další sezonu. Kéž by to bylo stejné jako při finále poháru v Plzni i na všech zápasech ligy.
  • FK Baník Most Kumbi1909 29.05.2012, úterý, 16:01 + 0 - 0
    Ale jo, docela s tím i souhlasím a je to tak ;) ... ale mě osobně i ten fotbal zajímá a musim se občas kouknout! :P ale je pravda že v téhle sezóně jsem neviděl víc jak polovinu našich gólů co jsme dali! :D zdraví lídr Baníku Most ;)
clbanner



Videa

DERBY: Spartak Trnava - Slovan Bratislava 18.9.2022


další videa >
Blog fanoušků & Groundhopping
BLOG FANOUŠKŮ: Už při cestě ... 30.10.2022

BLOG FANOUŠKŮ: Už při cestě ...


Oslavy 100 let klubu v Ostra... 13.07.2022

Oslavy 100 let klubu v Ostra...


Nová Hradečná přivítala vlád... 04.06.2022

Nová Hradečná přivítala vlád...

další články >
Nejčtěnější články měsíce
Plný stadion, choreo, pyro a... 21.11.2022

Plný stadion, choreo, pyro a...


Skvělá práce! Další mistrovs... 05.11.2022

Skvělá práce! Další mistrovs...


Válka na Letné! Ultras Spart... 10.11.2022

Válka na Letné! Ultras Spart...

Komentáře
23.11.2022, středa, 18:58 -
Pekny Hlucin...na takovou vesn...
12.11.2022, sobota, 21:17 -
Fafrnek: ty máš z té Slavie mi...
11.11.2022, pátek, 22:06 -
Davey - děláme vše pro to, aby...
11.11.2022, pátek, 17:54 -
Ultras Sparta tam chybět nebud...
11.11.2022, pátek, 14:23 -
Mně to přijde jako velmi zoufa...
všechny komentáře >
clbanner
Speciály



Sledovat @supporters_cz
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace